Daily life with Complex Regional Painsyndrome CRPS











{March 5, 2010}   2 x Sympathicus Blokkade

After Symphaticus Block nr.1

OLVG

Sympathicus Blokkade 1. Naar het ziekenhuis met vriend en moeder. Ik dacht dat ik een ‘prikje’ zou krijgen, een beetje wankelig zou zijn, maar verder alles ok. Bij de dagbehandeling moest ik kiezen tussen mijn moeder en mijn vriend. Er mag maar 1 iemand mee. Om en om, dan maar.    Eerst een kleedkamer in en operatie kleding aan….operatie kleding? Voor een prikje? Wel mooi blauw. Een ziekenhuiszaal. Allemaal mensen in operatie kleding in bedden. ‘Ga hier maar even relaxen’, zei de zuster. Relaxen? In operatie kleding? Voor een prikje? Het is toch gewoon een prikje? ‘Je mag lopend naar de operatie kamer gaan, maar terug moet je in een rolstoel.’ Ik word een beetje bang…dit klinkt niet als een ‘prikje’. Op de informatie folder stond niets over een operatiekamer.     Naast de zuster loop ik naar de operatie kamer. De anesthesist heet me welkom, samen met de co. Ik ga op mijn rug liggen. Boven mijn gezicht hangt een röntgenapparaat. Het schermpje staat links van me. Ik zie mijn nekwervels. Hallo nekwervels! Ik wist dat ik jullie had, maar heb jullie nog nooit gezien. En dat terwijl jullie al 30 jaar met mij meegroeien. De zuster staat bij mijn voeten te assisteren. Net Dokter House J Mijn hoofd naar achter, onder mijn adamsappel wordt schoongemaakt met koud stinkspul. Mijn arm wilt niet liggen en doet pijn. De Anesthesist merkt dit. Ik moet wel stilliggen. Anders komen de naalden zo uit mijn oor. Er wordt een streepje met blauwe pen op mijn keel gemaakt. Mooi blauw, bij de blauwe operatie kleding. De verdoving, een prik…zie je! Toch een prik! Dan een slangetje? Nog een naald? De contrastvloeistof….en dan de lidocaine in het zenuwkopje van het sympathisch zenuwstelsel. Het zenuwkopje wat ze eigenlijk niet zien, ook niet via de röntgentelevisie. De contrastvloeistof zien ze wel. Tijdens deze ingreep mag er niet geslikt worden. Ook niet bewogen worden. En alles moet steriel zijn. Er komt een nieuwe meneer binnen met een grote snor. Een soort Carnavals snor. Het is natuurlijk bijna Carnaval. Hij heeft een kopje koffie bij zich. Dat kopje koffie is niet steriel en hoe steriel is een snor? De snor blijkt het hoofd van het pijnteam te zijn, waarin ze mij gaan bespreken. Mijn rug brandt, ik voel me langzaam een beetje wegzakken, mijn ogen gaan rollen. De snor pakt me snel beet en zet me overeind. Hij vraagt hoe oud ik ben. Ik moet even denken en denk dat ik jonger ben, dan ik ben. Gelukkig zeg ik het goeie getal. Hij vraagt meer dingen. Ik zeg: ‘Wow, ik ben een beetje ligt in mijn hoofd!’ De dokters beginnen te lachen. Dat gaat zo wel weer weg.     Ik word in een rolstoel gehesen en teruggebracht naar de zaal. In bed. Alles draait een beetje. Praten doet pijn. Mijn linkeroog is verzakt en knalrood. Het pijnteam ziet het oog als een bevestiging dat het goed is gegaan. Na een tijdje kan ik weer staan, zonder dat het ziekenhuis draait. Mijn moeder kleedt mij aan. Dan ben je in 1x weer 5 jaar, maar ziek is ziek.     Het martelapparaat, de auto in. Gelukkig de Audi van mijn vader, de trillingen zijn ietsepietsie kleiner dan de Peugeot. Het is spits, dus we rijden maar binnendoor. Opgezette klieren, extreem veel napijn aan de arm, wisselende temperatuur door mijn lijf, van zweten naar ijskoud. Zoveel pijnstillers… Het getekende blauwe streepje gaat er niet meer vanaf. Mijn vriend vernoemt me dagen lang naar de puzzel ‘woordzoeker’.          Het heeft niet gewerkt en het moet nog een keer. Dit keer geen blauw streepje, maar een blauw puntje.

Mars says:

Hey sweety,
wat n hoop ellende voor iets dat helaas niet heeft geholpen :0(
Snor en koffie klinken inderdaad niet al te steriel, er zat trouwens vast méér dan alleen koffie in die snor! Er zijn toch niet voor niets haarnetjes, ja voor op je hoofd & what about the snorren?!
Goede vraag!
Je bent alerter dan je denkt ha ha, u have your (precious) moments of clearity!
Sterkte hon, think of you where ever u are!
Liefs v Mars @ Barranquilla (22.25)



gabstar25 says:

Hi Schatje,
Wat leuk, je funny!!! reaktie op mijn Blog site!
Ben blij je hier ook te zien! Zo zie ik je toch nog erg vaak, ook al zie ik je niet 🙂
Love u honey!
xxxx



Leave a Reply

et cetera
