Daily life with Complex Regional Painsyndrome CRPS











{October 28, 2010}   Er was eens een bijna jarig meisje in de sauna…


Op mijn verjaardag wil ik dolgraag wat anders doen, dan op bed liggen, of naar een therapie, of mijn wekelijkse koffie tentje gaan. Ideeën genoeg, maar het moet wel kunnen, binnen de juiste uren en de bijbehorende beperkingen. Ik begin daarom een maand van te voren met het bedenken van het juiste ‘verjaardag doe idee‘.
Aangezien iedereen gek wordt van de aangedragen en door mij afgeslagen ideeën, bedenk ik zelf maar wat. Ik kom, net als mijn vrienden, met juist elk idee aandragen, die niet gaan. Ik kan iets wat ik niet kan, een keertje wel doen, maar dat betekent niet dat mijn klachten verdwijnen, waardoor ik het in de 1e plaats niet kon doen.
Om er optimaal van te kunnen genieten moet het dus overdag, zonder harde muziek en in Amsterdam zijn. Mijn idee van Amsterdam dance event is bijvoorbeeld een slecht idee. Het is dit keer wel overdag en in Amsterdam, maar de harde beat van de muziek zou zorgen dat ik na vijf minuten weg zou moeten gaan op mijn eigen feestje.
Na nog tien slechte ideeën en vrienden die niet meer op mijn verjaardag willen komen, boek ik samen met mijn vriend, een dagje Spa zuiver sauna en bijbehorend nachtje, via de Optimel punten. Na alle Optimel gedronken te hebben, verdienen we dan ook wel een nachtje weg.
In mijn achterhoofd weet ik wel dat de Finse sauna, stoombad, Caldarium en bubbelbaden overbelastend zijn, door het aantal prikkels wat het geeft. Ik dacht dit wel op te lossen door de tijd te begrenzen en extra gelegenheids morfine nemen. En de sauna is toch relaxend?!
Gerechtvaardigd onder het motto: ‘ik wil ook een keertje wel wat doen’ laat ik mijn bikini thuis en gaan we richting de sauna. Nu doe ik daar niet moeilijk over, dat ik het niet vanzelfsprekend vind om daar in mijn eva kostuum rond te dwarrelen tussen al die naakte mensen. Ik heb dat zelfs nog nooit eerder gedaan. Het is daarom ook wel weer extra leuk om iets te doen wat je nooit eerder hebt gedaan. De één gaat bunjee jumpen of tussen de haaien snorkelen, de ander gaat naakt de sauna in.
De sauna in eigen stad wel te verstaan. De eigen stad wat soms meer op een dorp lijkt, zeker in zo een kleine sauna, als je er bekende tegenkomt. Normaal gesproken kan je nog wel wat verbloemen onder een grote trui. In het stoombad kan je je ook nog wel enigszins verstoppen achter de stoom. Net in de 1e sauna kijk ik recht tegen bekenden aan. Ach ja, in de sauna zit je allemaal in hetzelfde schuitje, dus we kletsen gezellig tussen alle doodstille mensen. Je moet eigenlijk stil zijn in een sauna, anders hoor je de warmte niet. Terwijl ik mijn bikini broekje in het water op zijn plek probeer te schuiven, kom ik er weer achter dat ik die niet aan heb.
Na een dag met extra morfine, ‘ik houd het wel uit pijn’ en ‘we houden het vooral begrensd uitje’ gaan we gerimpeld naar de hotelkamer. Het beloofde grote, ronde bad in de kamer, stond alleen op het plaatje.
Na tien minuten borrelen met cola slaat de pijn in. Rustig blijven, wat morfine erbij en dan weer door borrelen.  Op één avond neem ik voor vier dagen morfine en begin ik te huilen. De pijnen nemen de overhand en ik stá te huilen, want liggen kan ik niet meer. De meningitis pijn krijst in mijn hoofd, nek en de rug doet gezellig mee. Mijn pols wilt niets meer aanraken en dat is niet aan te bevelen, als je in bed wilt liggen. Tot drie uur ‘s nachts zit ik rechtop. In de ochtend ren ik de regendouche in. Ik ben zo blij dat de nacht voorbij is!
Met een grote kater van de overdosis morfine, ben ik in een andere wereld. Het hotel ontbijt wilt mijn maag niet in. We lopen terug naar de kamer om uit te gaan checken, als ik alweer bekenden tegenkom. Nu is het zo dat ik wel eens in het verleden, als verwaand word geschetst, omdat ik niet meteen een vrolijk ‘Hey, hallo!’ roep bij het zien van een bekende.
Nu is het ook zo dat ik onder een waas van morfine ben, zeker na een overdosis. Als de bekende bijna de hoek om is, lukt het me om toch ‘Hey, hallo!’ te roepen. Hij komt de hoek weer achteruit om en nog een bekende komt erbij. Dat is niet heel vreemd, want zij waren samen daar. We houden een klein feestje in de gang en maken foto’s.
Daarna eindig ik toch in mijn wekelijkse koffie tentje en thuis op mijn trouwe Fatboy. Wat ben ik blij dat ik maar één keer per jaar jarig ben. Nooit meer naar de sauna.

Mars says:

Jeee, klinkt als alles behalve n Happy B-day :-S
So sorry!
Hoop dat je toch nog n beetje hebt kunnen genieten van het sauna gebeuren, wat vd (hopelijk toch nog deels ook positive?) sfeer hebt kunnen proeven!
Lijkt me wel kut (sorry, maar dat was serieus t 1e woord dat in me op kwam) om bekenden tegen te komen, helemaal als t de 1e X nude is! En danmaar elkaar beleefd in de ogen proberen te blijven aankijken – awkward!
Wat slecht zeg dat er niet eens n bad was, stelletje oplichters!
Anderzijds had je n bad vast niet meer getrokken na alles, of wel denk je?
Nou, als je nog n ander, minder heftig idee had bedacht wat je evt. kan en zou willen doen voor je b-day, let me know! Maybe kunnen we nog n herkansingkje proberen de 6e?
Sterkte love!
Hoop écht dat dit snel n beter jaar voor je gaat worden, gun t je met héél mn hart & méér!
Knuf, Mars



[…] Er was eens een bijna jarig meisje in de sauna… October 2010 1 comment 4 […]



Winston says:

I was extremely pleased to discover this page.
I wanted to thank you for ones time for this wonderful read!!

I definitely liked every bit of it and I have you saved as a favorite to check out new stuff in your site.



gabstar25 says:

Dear Winston,
Thank you so much, that is so nice of you! Made my day 🙂



Leave a Reply

et cetera
