Daily life with Complex Regional Painsyndrome CRPS











{September 13, 2011}   Trammelant

Een gezette vrouw eet een frietje op straat. Ze hoort de
mensen in zichzelf denken: “Elk pondje gaat door het mondje.” Een slanke dame
staat flink te zweten in de sportschool. Ze hoort de mensen hardop denken: “Jij
hoeft toch niet zo te zwoegen, er hoeft echt niets meer af hoor!” De gezette
dame heeft het hele jaar nog geen frietje gegeten. Eindelijk nam ze per hoge
uitzondering een keer iets op straat te eten. Wat was dat genieten. Totdat ze
de mensen hoorde oordelen. De slanke dame wilde zo graag wat dikker zijn, maar
wat ze ook probeerde, ze kwam niets aan. Ze besloot spieren te kweken in de
sportschool. Dik, dun, rood, kaal, het maakt niets uit. Er is altijd wel een
reden om te oordelen. Het liefste zo zacht mogelijk, maar wel net hard genoeg,
zodat het beoordeelde slachtoffer het kan horen.

Ik loop mij de hele dag flink te beperken. Dat doe ik uit
vrije wil, die is opgelegd door mijn aandoening. Als ik me er niet aan hou, dan
is er trammelant. Als ik me er wel aan hou, dan is er ook trammelant. Als ik me
er niet aan hou, dan heet trammelant ‘achteruitgang’. Met grote sprongen. Wel
beperkte sprongen. Springen mag niet, dat trilt. Trillingen veroorzaken
trammelant en die veroorzaakt achteruitgang. Dat heb ik jullie net verteld. Of
ik het nou wel of niet vertel, het maakt niet uit. Wat ik ook doe, er wordt
geoordeeld. Er worden meningen en pacten gesloten. Het liefste buiten
kantoortijden. Buiten mijn tijden schema. Buiten mijn stadsgrens. Buiten mij
om. Soms wil ik een keertje wel wat doen. Lekker eens buiten de begrenzing gaan
en genieten van hetgeen waar even later trammelant voor staat. Die versie van
achteruitgang. Trillingen. Dat is o.a. een grote trammelant zoeker. Trillingen
van voertuigen, van muziek, van machines, van lopen. Als ik het 1 doe, kan het
ander niet en andersom. Als ik uitleg dat ik niet in een voertuig kan, dan wilt
men graag betwisten dat ik dan toch ook niet kan lopen. En dat klopt. Lopen is
funest. Lopen ging niet voordat ik morfine mocht gaan gebruiken. Nu er morfine
is, kan je letterlijk spreken van ‘vooruit gaan’, lopend. Ik loop vooruit, maar
als ik maar even buiten mijn tijden om, buiten mijn medicatie schema om,
binnendoor een slechte nacht toch ga lopen….dan heb ik achteruitgang. Hoe ik
ook uitleg, wat ik ook roep, schrijf, zeg of doe. Mensen oordelen. Of ik nou
vooruit of achteruit loop, met een mitella of een gewone sjaal om, mensen
oordelen. Hebben meningen, gevormd, buiten mij om. Achter de uitgang. Om de
persoon en om de situatie. En ik? Ik loop weg, vooruit. Puur omdat stilstaan
geen optie is.
 

Mars says:

L ❤ V E you, no matter what!
& trying 2 support u – atleast a bit, where ever possible.
2gether we stand strong!
And when I am not supportive (enough), plz let me know so I can do something (constructive) about it.
Because I want 2!
=XxxX= Mars



gabstar25 says:

Marsje, dat is erg lief v je! Wanna be supportive 2u2!!! xx



Riet Muizelaar says:

Mensen oordelen… altijd en overal, over iedereen. Behalve over zichzelf… En behalve als ze zelf te maken hebben met mensen die hen beoordelen…. Totdat ze zelf snappen dat oordelen pijn doet, heel veel pijn…

Iedereen heeft het recht serieus genomen te worden, heeft het recht dat er naar ze geluisterd wordt, heeft ook het recht om NIET beoordeeld te worden op wat ze zijn of juist niet zijn. Het recht om te doen wat kan en ook het recht om iets doen wat eigenlijk niet kan.

Niemand heeft het recht om te oordelen over een ander, je hoeft zelfs jezelf niet te veroordelen want je doet wat je denkt dat je moet doen en dat is altijd goed!.

Wanneer leren mensen beseffen dat de buitenkant niet de binnenkant weerspiegelt?

Lieve Gaby, ik gun jou alleen maar mensen om je heen die niet oordelen, mensen die bereid zijn verder te kijken dan hun neus lang is en vooral mensen die van je houden en laten zien dat jij er mag zijn zoals je bent. Je bent een kanjer, echt waar.

Liefs,
Riet



gabstar25 says:

Lieve Riet,
Jij weet het als geen ander! Knuf



aviva says:

Sjemig, dit is er wel weer eentje waar ik het niet droog bij hou. Ik weet dat ik niet altijd genoeg tijd aan je besteed, maar denken aan je doe ik veel. Dikke kus, Aviva



tirtsa says:

Gaby,
Wat kan jij dat toch allemaal goed verwoorden. Ik denk dat als mensen dit lezen,ze een volgende x wel 2x zullen nadenken voordat ze hun oordeel klaar hebben. Xxx tirtsa



gabstar25 says:

@Tirtsa Wat Ontzettend lief van je! Hoe gaat het met je? xx



gabstar25 says:

@Tirtsta Wat Ontzettend lief van je! Hoe gaat het met je? xx



xacobea says:

Hé Gaby, ik heb niet zoveel te zeggen maar wilde even reageren omdat ik nog niet eerder op deze manier gereageerd had. Haha.. Ik ben gewoon nog steeds aan het uitvogelen hoe wordpress werkt. Ik hoop dat je nog heel wat kilometers vooruit mag lopen. Ik volg je wel.



gabstar25 says:

@Coby,Wat lief! Dankjewel!!! Ik volg jou ook 🙂 xx



Leave a Reply

et cetera
