Daily life with Complex Regional Painsyndrome CRPS











{November 15, 2011}   Het zorgelijke zorgstelsel

‘Het Nederlandse zorgstelsel is zooo goed’, zegt men. Eén van de grootste redenen waarom
ik  in Nederland woon. Voor het weer hoef
je het niet te doen. Voor de Nederlandse praatjes over het weer nou ook weer niet.
Nu ben ik chronisch pijnpatiënt
en dan is het fijn dat het Nederlandse zorgstelsel voor je zorgt. Dat is de taak
van zo een stelsel, ‘zorgen’. Voor wat zorgt het Nederlandse zorgstelsel dan?
De gemeente kwam op bezoek. Tussen 9 en half 1, want een patiënt kan niets en heeft dus ook
niets te doen. Wachtend tot de gemeente komt, wast de thuiszorg mij extra snel.
Je weet het niet, zo meteen is de gemeente op tijd. Maar hoe laat is op tijd,
tussen 9 en half 1? De gemeente sprong meteen van wal, zittend aan mijn bed.
Geen ge- ‘Wat woon je hier leuk.’ Geen  ge-‘Goh, vertel het eens meisje, wat is er aan
de hand en je bent nog zo jong’. Wel een ‘Je wilt een rolstoel en een rolstoel
huis, waarom?’ En dat nog voor de tweede koffie. Die manlief kwam brengen,
aangezien ik vast lig op bed. Niet letterlijk, geen SM. Vast liggen in de zin
van, ik lig vast op bed, want lopen in het huis doet pijn.’ De Trippelstoel kan
niet door de te smalle deuropeningen en de trippelstoel is te zwaar op de
momenten dat ik hem nodig heb’ -vast. De gemeente dame was geen ‘mama zwaan kom
maar onder mijn vleugels’-dame. De gemeente dame was van de andere partij. Van ’ik
heb vijf huisbezoeken per dag, maar ik mag maar 1 rolstoel weggeven –dame’.
Alsof het ‘The Voice’ was, ‘The X-Factor’.
Als je een rolstoel nodig hebt, wordt de gemeente ingeschakeld, door ons
Nederlandse zorgstelsel. De gemeente moet er dan voor zorgen, dat ze redenen
vinden, zodat je géén
rolstoel krijgt. Ze zorgen daar wel voor.
‘Aha, je LOOPT naar de wc!’ Ja, maar ik wil geen po! ‘Je wilt geen po?
Je moet een schop onder je kont hebben en dan snel die po eronder zetten!’
Ik moet eerst kunnen staan wil ik die schop onder mijn kont kunnen ontvangen!
Alsof ik een rolstoel wil, alsof ik dit huis uit wil! Het gaat hier om mijn levenskwaliteit die in handen ligt
van de gemeente. Mijn toekomst. Daar zorgt de gemeente wel voor.
Manlief probeert het ook, dat het een grote drempel is om een elektrische
rolstoel aan te vragen. Die heb ik nodig anders kom ik niet over de drempel,
bij de deur. Met een rolstoel overigens ook niet. Volgens de gemeente dame, kan
de rolstoel er niet komen, omdat ik er in dit huis niet mee kan functioneren.
En daarom heb ik juist een rolstoel huis nodig. Maar die krijg je alleen maar,
als je een rolstoel krijgt. Zei de gemene gemeente dame welgemeend.

Het Nederlandse zorgstelsel is ziek want het is te duur allemaal vinden al die meneren en mevrouwen in Den Haag die samen bepalen of er geld nodig is in Amsterdam voor een rolstoel voor jou en voor een rolstoelhuis. Als het lukt om dat tegen te houden, klappen ze in de handen van blijdschap. Hoera, weer een rolstoel minder weggegeven en een rolstoelhuis. En de vraag wat je nodig hebt om normaal te kunnen functioneren is niet meer van belang, nee, het gaat er alleen maar om dat ze zo min mogelijk toezeggingen doen om mensen uit hun huis en achter de geraniums vandaan te krijgen. Nee, ze verstoppen je achter de plastic geraniums want die hebben geen water nodig en dan heb je ook geen hulp nodig in huis om de geraniums water te geven. En voor de rest moet je het zelf maar uitzoeken. Sterkte lief met de gemene welmenende dames en heren. En blijf net zo lang aan de bel trekken dat ze je van ellende je zin maar geven om van het gezeur af te zijn. Ik ga heel hard duimen voor je.



Mars says:

Klinkt als n échte ambtenaar, helaas!
EN als n kip-ei- verhaal/ vicieuze cirkel op deze manier :0(
Je hebt t nog netjes gehouden zeg, ingehouden?…
Vind t heel sneu & hard & dan weer wachten, op…?
… Nxt “trial”? Klinkt alsof je n geslepen advocaat nodig hebt, die jou gaat “verdedigen”!
=> The State against Mrs. Santcroos-Furman.
Wat mij betreft moet de Good Girl “winnen”, in dit Never (but hopefully GOOD) Ending Story!
Sterkte honey G!!!
Ps. Love da pics, cute & arty!



Leave a Reply

et cetera
