Daily life with Complex Regional Painsyndrome CRPS











{December 24, 2012}   Lepels

DSC01033

Bijna flauwvallen in de drukke rij in de Wibra. De plek waar je natuurlijk het liefst gevonden wilt worden.
Men vraagt mij weleens of ik weet wat voor een dag qua pijn het gaat worden, of hoeveel energie ik heb vandaag. In de afgelopen jaren heb ik hard gewerkt om te weten hoeveel lepels ik ongeveer heb en waar ik die nog in moet zetten. Voor de leken van de lepeltheorie, het gaat als volgt. Alles op een dag kost je een lepel. Stel, je hebt 8 lepels per dag. Bij een gezond persoon gaan de lepels niet op, of zijn ze pas richting middernacht gehalveerd. Bij een patiënt kan opstaan van je bed, al twee lepels kosten, laat staan douchen en aankleden. Dan moet de dag nog beginnen. Zo is er een heel schema op de dag gebouwd, waar ik mij aan dien te houden. Het leukste van schema’s is om je er niet aan te houden. Helaas krijg je dat als patiënt keihard terug. Eigenlijk word je voor elke activiteit die je doet als patiënt gestraft. Bij activiteiten bedoel ik niet een rondje zak springen, of hula hoepen, maar je tanden poetsen, praten, bewegen, typen, of een winkel in. Het is een soort computerspel. Als ik naar rechts kijk zie ik hoeveel lepels ik nog heb, hoeveel activiteiten ik nog moet doen en hoeveel uur ik nog heb, voordat ik genoeg medicatie in mijn donder heb, om het plat liggen en de bijbehorende aanrakingen met het bed te kunnen verdragen om te slapen. Dit is alleen laat op de avond het geval.
Vanmorgen had ik zowaar lepels en die moest ik snel inzetten, voordat ze opgelepeld zijn. De PGB administratie, de was doen. De kersttaart bakken, het eten maken, de afwas en nog snel een bedankkaartje voor mijn huisarts schrijven. De Mo-zaak die info wil, de gebruikelijke mailtjes en dat allemaal braaf vanaf mijn bed. Dat moet van het schema, op bed. Een rondje lopen buiten, oei het is al laat. Een belletje met lieve vriendin, een winkel in. De winkel was warm. De winterjas ook. In 1 seconde staat het zweet op mijn rug. Op de grond zitten in de Etos. Het komt bij elk winkel bezoek tegenwoordig voor. Ik moet zitten en wel nu, de duizelingen, de scherpe pijn in mijn slaap. De maag die zich drie keer omdraait van de pijn. Zomaar uit het niets, was het al gedaan. De prikkels van buitenaf stelen mijn lepels. Dit gaat niet volgens het schema, maar dat is het leuke van schema’s. Je niet aan het schema houden. Het schema die er is om de lepels die er zijn, zo goed mogelijk in te kunnen zetten. Het is 12 uur ’s middags. Ik lig en blijf liggen, braaf zoals mijn schema dat wilt. Of toch nog de Brownie bakken en de was ophangen? Wie weet lukt het over twee uur. Soms verlang ik naar de vanzelfsprekendheid van de mens, maar we blijven positief en gaan de kerstdagen in met de lepels die er zijn. Tot in 2013, of zal ik toch nog een column ervoor schrijven?

Ik wens je oneindig veel lepels toe in het nieuwe jaar! En ervoor ook nog een paar extra 😉 Hug



gabstar25 says:

Lief dankjewel! Ik wens je een spetterend 2013 met mooie lichtpuntjes toe!!!



Mai says:

Hallo Gaby,

Voor 2013 wens ik je een wonder toe..
Ik weet dat sprookjes niet bestaan…
Maar wonderen kunnen gebeuren..

Het is altijd fijn om iets te kunnen wensen voor iemand..
Ik wens jullie een gezonde balans, liefde en geluk toe voor 2013..

Groet,
Marion



gabstar25 says:

Lieve Marion,

Dankjewel voor je mooie bericht, insgelijks, hoop dat je hele fijne dagen hebt gehad en alvast een top 2013!!!



Joyce says:

Hey Gaby! K volg je blog sinds een paar dagen, ben een vriendin van Manon, samen op de HvA gezeten. K wens je een mooi 2013 en heel wat lepeltjes! xx



gabstar25 says:

Beste Joyce,
Wat leuk, welkom op mijn blog en wat leuk dat je Manon kent!! Een super 2013 en dankjewel voor de lepels, al het goeds, Gaby



Nadine says:

Hey Gaby,
Herkenbaar je lepeltjesverhaal.. De pijn is nooit te voorspellen inderdaad, en soms dan lijkt het even goed te gaan en dan hoeep daar gaan de lepeltjes weer. Dag energie en kracht om dingen te doen.
Ik reageer eigenlijk nooit op je blog, maar bij deze een gelukkig 2013 met veel levensgrote soeplepels vol energie.

liefs, Nadine



gabstar25 says:

Hi Nadine,
Wat leuk dat je reageert, heel veel sterkte en alle lepels in de wereld!! Gaby



Leave a Reply

et cetera
