Daily life with Complex Regional Painsyndrome CRPS











{January 16, 2013}   Huishoudelijke hulp

8a04184238bd3e2501f81468a41d1660
Vroeger in de goede, oude tijd werkte ik fulltime, stond ernaast in het theater, danste, zwom, rende en maakte in het weekend, onder het genot van een muziekje, mijn huis schoon. Het klinkt voor mij als een sprookje.
De lat is verplicht bijgesteld en de ogen worden gesloten voor de imperfecties van dit huishouden. Hoe graag ik ook zou willen dat mijn huis blinkt, stofvrij zou het minstens moeten zijn voor een astma patiënt. Er zou dagelijks gestofzuigd moeten worden. 1 keer per week is ook echt al heel fijn. Helaas is mijn huishoudelijke hulp afgewezen door de WMO. Ik heb er geen recht meer op, omdat manlief ook in huis woont en een volwaardige partner moet zijn eigen huishouden kunnen doen. De partner heeft naast 6,5 dagen werk, studie en stage vast genoeg energie en tijd te over om het huishouden op zich te dragen. Zijn chronisch geblesseerde schouder is een bijzaak voor de WMO.
In de avonduren als manlief thuis is, kan ik de prikkels niet verdragen van een stofzuiger of de trillingen van het schoonmaken. Ik lig op een bed, dus die kan niet tegelijkertijd verschoond worden. De WMO vindt dat de familie en vrienden het dan maar moeten doen. Op deze leeftijd heb je geen kinderen die het huishouden kunnen doen, zonder dat het kinderarbeid is. De ouders zijn in de 60 en wonen ver weg. De vrienden zijn starters en werken en studeren als een dubbele fulltime baan en struggelen om hun eigen huishouden te doen. De buren krijgen zelf hulp en zijn veelal bejaard.
Het huishouden, dat doe je niet in een kwartier, daar zit uren werk in en het is fysiek zwaar. Als ik mijn vrienden zie, ben ik blij als ik een heel uur met ze kan koffie drinken, die laat je niet wekelijks jouw troep opruimen en ramen lappen. De regering komt met slappe redenen aan, die in de praktijk echt niet werken, maar gelukkig zit zij niet in deze situatie. Als je de gezonde partner overbelast kom je met zijn tweeën in de ziektewet. Dan zit er maar één ding op, nog meer bezuinigen en het zelf bekostigen om toch die ene keer per week de luxe te hebben van een gestofzuigd en gedweild huis en de badkamer schoon te laten maken en als het meezit zelfs schoon beddengoed op het bed waar ik 21 uur per dag op lig. En toch zijn we dankbaar. Dankbaar dat we in Nederland wonen, waar het ooit mogelijk was om hulp te krijgen, als je het zelf niet meer kan.

janvanynskje says:

Dit is het begin van nog meer ellende die dit kabinet over chronisch zieken uit gaat storten.
Heel veel sterkte lieve Gaby, ik weet van dichtbij hoe het voelt.



gabstar25 says:

Aaah ja, dat is helaas waar. Dan maar nooit meer knoeien 🙂



Helaas, een heel herkenbaar verhaal. Je zou (dit is niet voor iedereen weggelegd natuurlijk) er voor kunnen kiezen om het via de niet officiele manier te doen en iemand te vinden die ‘zwart’ je huisje wil doen. Er zitten voordelen maar ook zeker nadelen aan. En het is tenminste iets.



gabstar25 says:

Hahaha bedankt voor de tip 😉 Degene moet helaas aan veel voorwaarden voldoen, dus het zal denk ik via een bureau moeten. Wat naar dat het een herkenbaar verhaal is voor je!!



Hoi Gaby,

Ik vindt het raar dat je bent afgewezen.
Kun je niet in beroep gaan.

Het voordeel van als je iemand zwart in dienst neemt dan kun je zelf afspraken maken met die persoon en via een bureau zit je toch meer aan regels verbonden denk ik.

Mvg

Miranda



Leave a Reply

et cetera
