Daily life with Complex Regional Painsyndrome CRPS











{April 4, 2013}   Obabytas

2013-04-01 20.30.36
Obabytas
Bepakt en bezakt lopen we de echokamer van de VU binnen.“Zohoo jullie hebben veel bij je!” Manlief haalt het grote zitzak kussen uit de oversized tas en rangschikt het op het bed. De echo dame klopt op het bed, als teken dat ik erop mag gaan liggen. Dat ik al bezig was met erop te gaan liggen had ze niet gezien. Dat ging waarschijnlijk te langzaam. Als pijnpatiënt mag je te langzaam op een bed klimmen. Bekkeninstabiliteit helpt ook niet mee, laat staan dat mijn ziekte nu ook in mijn bekken zit. Ik zoek een goede positie leunend tegen het grote kussen aan. Als ik iets te hoog lig, komt er teveel druk op mijn arm. Even liggen op zo een bed, kost me vaak een pijnaanval. Mijn blote buik gaat heen en weer. Ze schopt. De echoscopist doet mijn legging net wat te laag naar beneden, om er een handdoekje tussen te proppen. Handdoeken staan op de verboden lijst der aanrakingsstoffen. Als ze niet kijkt, trek ik snel mijn legging een stukje omhoog tot een degelijkere hoogte. De koude gel, die de echoscopist op mijn buik smeert, brandt door mijn huid heen. We zien iets op het scherm! De babybuik, daar komen we voor. Is die nog altijd vergroot? De babybuik is groot, maar net binnen de curve, volgens de standaard van de medici. De babybuik is goedgekeurd en alles is helemaal in orde. Ik krijg een brevet van goed gedrag mee, wat niets meer dan een papiertje is met uitslagen van de echo. Manlief probeert die te ontcijferen, terwijl ik haastend naar de wc voort schuifel. Zodra ik ga staan, ligt ze namelijk het liefste op mijn blaas te slapen. Ze is speels en ze heeft een grote buik. Alle poeha van de nare testen van de vorige keer zijn verdwenen. Volgens de gynaecoloog kan ze namelijk ook gewoon een dikke buik hebben. Een typisch geval van plaatselijke ‘Obabytas’.
Na de echo komen we in een behandelkamer, waar een gynaecoloog van de oude stempel op ons wacht. Zij heeft geen echoapparaat nodig, zij heeft haar handen en die weet ze te gebruiken. Ze duwt haar vingers in mijn buik en checkt of mijn navel niet scheef hangt. ‘Rot op’, voel ik de baby denken en ze schopt stevig tegen mijn buikwand aan. De gynaecoloog krijgt een vertederde blik op haar gezicht en vraagt: “Weten jullie al wat het wordt?” In koor roepen we: “Een heel stoer…meisje!”

Lieve Gaby, wat fijn dat jullie zo’n stoere babygirl gaan krijgen. En dat alles nu goed is zoals het hoort. Ik hoop dat de pijn een beetje te verdragen is en dat ze jullie leven gaat verrijken. Koester haar maar lekker in je buik. En aai haar maar namens mij. Dan weet ze dat ik aan haar denk…net als aan jullie. Veel liefs, Riet



Cindy says:

Lieve Gaby & Ruben,

Wat fijn te lezen dat jullie een gezond meisje gaan krijgen met een lekker bol kroel buikje.
Geniet van je/jullie zwangerschap.
Hoop dat je ook wat tijd en energie kunt steken om vast wat leuke baby meiden dingen te zoeken.

Liefs Cindy



Yvon koolen says:

Hoi Gaby,

Ikzelf heb ook crps type 1 bij mij zit het in mijn Linkebeek van teen tot en met heup. Ik heb nou een dochtertje van 1,5 jaar. Als je het fijn vind heb ik tips voor je hoe je dit straks allemaal kunt doen. Hiermee bedoel ik meer praktisch gezien. Bv hoe je simpel je box kan aanpassen zodat je haar er makkelijker uit kan halen zonder extra gevaar of extra veel pijn te krijgen. Of voor bevalling ik kreeg namelijk een ruggenprik dit moest ik vanwege de dystrofie helaas kreeg ik beenweeen. Maar zodra je merkt dit gaat verkeerd voor je lijf geef dit meteen aan! Als je de wat tips wil of foto vd box etc. Mail me dan. Want als je baby niks mAnkeert zal je niet in aanmerking komen voor een elektrische box. En natuurlijk is jou dochtertje kerngezond maar wat ik hier mee wil zeggen is dat er erg weinig is op dit gebied en niet veel mensen hiermee ervaring hebben.

Liefs Yvon



Denise says:

Wat gaaf een meisje!! Super ook dat de echo goed was. Gaaf he dat je buik zo heen en weer gaat van het schoppen. Mail je snel weer xxxx Denise



Viktoriya says:

Gaby, wat leuk!! Een meisje!! Gefeliciteerd met een goede echo! en geniet van je zwangerschap!! Ik mail je nog!
Liefs,
Viktoriya



Ron says:

Wat een fan-tas-tisch groot nieuws. Een achternichtje in de familie! Of is ze nu gewoon mijn nichtje. Het blijft spannend hoe (achter)nichtje zal gaan heten, maar in ieder geval is de eerste naam al een feit: Princess. Niet origineel bedacht, maar dat is ze natuurlijk wel. Het zonnetje in huis. Ja,ja, Miss Nederland in spé moet nog wel even eruit floepsen, maar dat is een kwestie van tijd.
Gaby en Ruben, alvast van harte gefeliciteerd en nu maar de kinderkamer van meisjesachtige spullen voorzien. Want ja, het onderkomen van deze prinses mag aan niets te wensen overlaten. Ik weet niet of je nog wat bladgoud nodig hebt. Ik heb wel zilverfolie, nou ja…magnesiumfolie…maar ziet er wel als die kleur uit. Of dat bij jullie invulling van de babykamer past, laat ik maar even in het midden. In ieder geval, heb je alvast wat inspiratie!

Groet xxx,
Ron



Linda says:

Meiden zijn geweldig. Je bent er zelf één, Gaby en jij Ruben: bent er met één getrouwd. Het kan gewoon niet anders of dit meisje wordt ook geweldig. Moet wel met zulke ouders.



Met zulke stoere ouders kan het niet anders als dat er een stoere Frummeldame in je buik zit. Gefeliciteerd lieverds.

Ik ben blij om te horen dat alles toch goed blijkt te zijn. Wat ‘n opluchting moet dat zijn.

Probeer te genieten van de laatste periode. En sowieso heb je een erg mooi buikje!

Kusssknuffff



Katelijne Langezaal says:

Hi Gaby,

Ben via Unlimited op jouw blog terecht gekomen (ben de documaker van Anne Unlimited). Heb ontzettend veel respect voor jou en jullie. Petje af! En ontzettend gefeliciteerd met jullie kleine stoere meisje dat eraan gaat komen!



gabstar25 says:

Hey Katelijne,
Wat leuk dat je mijn blog leest en dankjewel voor je hele fijne reactie!! Ik vond de documentaire echt heel krachtig om te zien en heb hem meerdere keren gezien!! Super goed werk heb je geleverd, veel mensen mee geraakt!
Liefs,
Gaby



Hoi Gaby en Ruben,
Alvast een hele dikke proficiat met jullie zwangerschap. Ik wens jullie een droom van een wolkje met een originele naam…
Sterkte Gaby, je krijgt er zoveel voor terug…
Groetjes uit Koksijde…



Paul says:

Beste Gaby,

Sinds 2 weken weet ik dat ik CRPS type 1 heb. Dit vermoedelijk als gevolg van een klapvoet. De eerste twee neurologen die ik bezocht konden mij niet verklaren waar mijn pijn in mijn linkervoet vandaan kwam. Lopen, aanraken, slapen etc was onmogelijk en ondanks dat ik niet kleinzerig ben, lig ik nu iedere nacht te schreeuwen en te huilen van de pijn.

Nadat ik 2 weken geleden wederom (ten einde raad) een neuroloog bezocht, kwam hij met de vermoedelijke diagnose CRPS 1 en vroeg hij een anetheist om mij even te bekijken. Deze anetheist beaamde dat en vertelde mij dat het jarenlang lastig te bestrijden was, maar dat hij 1 adres wist, welke mij verder kon helpen. Deze fysiotherapeut hanteert de “Macedonische methode”. Het is vreselijk pijnlijk en ik kan nu nog niet zeggen of het helpt, omdat ik pas 1 sessie gevolgd heb, maar ik lees veel positieve verhalen. Wellicht iets wat jij nog eens kan proberen om een einde te maken aan je ellende? Ik weet immers als geen ander wat voor pijn jij ervaart.

Sterkte en groet,
Paul



gabstar25 says:

Hi Paul,

Wat een hel voor je! In Nederland wordt de Pain Exposure therapy gedaan, in revalidatie centra, multidisciplinair team (Macedonische manier) Been there done that, heeft me zo ontzetten verslechterd die aanpak, helaas werkt de Macedonische averechts bij mij. Ik heb alle behandelingen gedaan die er zijn, soms meerdere keren en ik ben echt uitbehandeld, totdat er weer iets baanbrekends komt 🙂 Hoop dat jij de vruchten ervan mag plukken! Sterkte, Gaby



Leave a Reply

et cetera
