Daily life with Complex Regional Painsyndrome CRPS











{June 11, 2013}   Het lekkende schaap

DSC02788
Vandaag leg ik de nutteloze weg naar het ziekenhuis af, om een gesprek over ‘de bevalling inleiden’ te hebben, terwijl ik niet volgens de planning word ingeleid. Nu staat het woord ‘planning’ haaks op een bevalling, maar het blijft ‘zorgverspilling’. De afgelopen weken ben ik vaker naar het ziekenhuis gelopen, om bij te dragen aan deze zorgverspilling. Liever had ik een telefoontje van de gynaecoloog ontvangen, waarbij ik een ‘uhuh, uhuh, ja en ok’ kan zeggen en ondertussen door kan gaan met de berg wat nog gedaan moet worden, ter voorbereiding van de komst van ons baby meisje. Zoals de wereld van de borstvoeding instappen.
We gingen ervan uit dat ik geen borstvoeding mag geven, omdat ik medicatie neem. Er kwamen andere geluiden en de gynaecologen zouden dit gaan onderzoeken samen met lactatie deskundigen. Voor mijn zwangerschap wist ik niets van de borstvoedingsmaffia af. Zo hoorde ik mezelf nooit praten over stuwingsdrang en tepelkloofbeschermhoedjes. Een mooi woord voor Scrabble,’tepelkloofbeschermhoedjes’. De gynaecologen vonden na maanden achter hun reet aan te lopen, of ze alsjeblieft onze vragen wilden beantwoorden, het nog niet relevant om met de deskundige maffia te praten en riep gewoon ‘nee’ tegen borstvoeding. Niet een wetenschappelijk ergens op gebaseerde ‘nee’, maar gewoon een ‘nee’. Daar studeer je immers ook zo lang voor, dan heb je die status, om ‘gewoon nee’ te mogen roepen. Wij belden met het borstvoedingscentrum dat zeer positief was m.b.t. borstvoeding geven en mijn medicatie gebruik. Met de zin: ‘Wat denk je dan, dat al die vrouwen nemen na al die helse bevallingen?!’ en de zin: ‘Wij hebben 100 jaar ervaring met die baby’s’, hing ik opgelucht de telefoon op en stapte ik naar de gynaecoloog met dit goede nieuws. “Ik mag borstvoeding proberen te geven!”, riep ik triomfantelijk. De gynaecoloog riep weer nee, dit keer had ze wel gepraat met verschillende artsen, waaronder de professor neonatologie, waar ik nog nooit van had gehoord, voordat ik zwanger was. We stapten meteen naar deze professor, die een schaap bleek te zijn in dokters kleren. Een manipulerend schaap. Wel een aardig schaap. Hij zei voor borstvoeding te zijn, dat het allemaal wel mee valt, dat we ff checken hoe de baby reageert en haar 24 uur zullen observeren. Als de baby nergens last van heeft, dan leggen we ons schaapje aan en toen deed hij het. Hij maakte een spuit geluid ‘Pssssstttsssss’ en bewoog met zijn handen bij zijn mannenborsten, die wetenschappelijk nergens toe dienen en deed een toeschietreflex na. De kamer werd steeds kleiner. Met een glimlach zei hij er nog even bij, dat ze me niet gaan bemoederen, dat ik de grens aangeef, maar dat ik moet kiezen tussen: ‘de pijn en de toekomst van mijn baby’. Daar kwam de (sch)aap uit de mouw. Achter zijn glimlach en alles mag, alles kan cultuur, zat een verborgen boodschap, die ik welliswaar op wilskracht moet uitoefenen. Dat ik in die kleine kamer op wilskracht zat en zwaar onder de ondergrens qua medicatie zit, deed er even niet toe. Hoe dan ook, we gaan even kijken hoe de baby reageert en ik bestel ondertussen gewoon een borstvoedingsschort voor de privacy, zodat die kamer niet meer te klein wordt! DSC02785

Waw Gaby, wat zie jij er ondertussen zoooo mooi zwanger uit.Die schapen van dokters en borstvoedingsmaffia, die tijd ligt lang achter mij.Kan je alleen beamen dat het voor het kind idd ‘het’ beste is wat je kan kiezen als je dan al zelf de keuze hebt!Troost u ,ik had een schoonfamilie die daar gegeid tegen was en jammergenoeg door hun bemoeizucht kreeg ik dan ook geen melk uit die borsten!!!Door stress,haha, ik was precies een alien vr hen omdat ik mijn kind(dat trouwens op 8maand)geboren was borstvoeding wou geven.Enfin dit leven met deze schoonfamilie ligt ook al lang achter me,ik denk dat ik er 3 thrillers over zou kunnen schrijven.
Doen jullie nu maar lekker wat jullie zelf willen en hoe je er zelf het beste bij voelt Gaby.Als aanstaande mama voel je het beste zelf hoe je het wil dus laat je door niemand dingen opdringen..ikke doen…zoals je zelf zegt.Veel zwangerschapsblijheid en dikke chapeau vr jou Gaby.
Ps. Het controleonderzoek vr de ziekenkas was vlekkeloos, was al safe tot 2015 en die hele lieve dokteres vroeg zich zelfs af waarom ik opgeroepen werd…dus ja er bestaan toch nog ‘ECHTE’ dokters met een hart.Ze was zelfs erg behulpzaam met nieuwe wetten etc etc…
Fijne dagen ,jullie kunnen het en het komt steeds dichterbij…mmmmmeisje…groetjes uit Belgie



gabstar25 says:

Hi Micheline,
Fijn dat de dokter aardig was dit keer!
Het is helaas ad dokters of ik borstvoeding mag geven of niet. Ciao!



maitje says:

Je ziet er stralend uit!! Pas wel op dat je niet teveel van jezelf gaat vragen, als het uiteindelijk toch niet gaat, dan gaat het niet. Respect dat je het wil proberen!!



Leave a Reply

et cetera
