Daily life with Complex Regional Painsyndrome CRPS











{June 21, 2013}   Kutdokter

2013-06-16 20.17.43Week 34 (8)2013-06-16 19.37.34 Vaderdag Wk 34 (1)
Als je niet ‘medisch’, maar wel in verwachting bent, dan wordt je begeleid door een verloskundige. Ik heb de stempel ‘medisch’ en word begeleid door verschillende gynaecologen in het ziekenhuis.
Een verloskundige is in het algemeen erg betrokken, warm en een vertrouwenspersoon. Onze bezoekjes bij de gynaecoloog, zijn verre van fijn. Zodra we aanschuiven gaat de stopwatch aan en tikt de klok. Binnen tien minuten worden er vragen afgewerkt. Dit zijn niet onze vragen, wij geven de antwoorden. De gynaecoloog vindt dit niet altijd de juiste antwoorden. Ik vind de gynaecoloog een kutdokter. Elke keer als we komen, beantwoorden we dezelfde vragen over ‘wie tot ons netwerk behoort,’ ‘mijn medicatie’ en we spelen door wat de andere artsen ons hebben verteld. De gynaecoloog loopt rood aan als ze hoort dat professor neonatologie, alias ‘het schaap’ ons heeft gezegd dat ik misschien borstvoeding mag geven. Ze wordt er emotioneel van en weigert er nog een woord over te zeggen. Dit was misschien het verkeerde antwoord want de gynaecoloog slaat dicht, maar ze slaat tegelijkertijd terug met een kruisverhoor bij week 35 over precies dezelfde dingen die al vaker in het dossier zijn opgeschreven. Meestal antwoorden we braaf, hopend dat we het goede antwoord geven en dat onze vragen misschien ook nog beantwoord kunnen worden. Na deze gesprekken lopen we vaak gefrustreerd weg, met een nog naarder gevoel dan dat we gekomen zijn. Maar, na 35 weken zijn we het zat en komen we in opstand. Er breekt iets en ik wil alles zeggen wat me dwars zit over de afgelopen 35 weken, van onzin begeleiding. Dit is in theorie. In de praktijk heb ik alleen tranen, die branden. Manlief grijpt in en verwoordt onze frustratie. De gynaecoloog lijkt zich niet van haar pad te laten duwen en versterkt haar vragen.“Wat gebeurt er als jij, als gezonde partner, beide armen breekt?” Manlief wordt er nonchalant van. Hij denkt: “Dan zal iemand anders mijn leuter vast moeten houden als ik naar de wc ga.”, maar hij zegt dit niet. Ik weet nog snel uit te brengen, dat als de gezonde partner in de ziektewet komt, we recht hebben op meer zorg. Of dit ook echt zo is, zien we pas op het moment dat manlief zijn beide armen zou breken. Ik klop dit zo zacht mogelijk af op de tafel, zodat de gynaecoloog het niet hoort. Ons baby meisje reageert wel op het geklop. Ze is alert, maakt veel contact, danst, schrikt van harde geluiden, schopt me beurs en we spelen samen al een spelletje. Voor gevorderde ongeboren baby’s. Er zijn geen spelregels en geen foute antwoorden. Haar hartje is altijd regelmatig en mijn bloeddruk altijd goed tijdens de meting. Ondanks de kutdokter.
De gynaecoloog legt uit dat we in een bijzondere situatie zitten en dat daar vragen bij horen.“Wanneer gaan jullie ons dan ook zo behandelen en met praktische oplossingen komen?”, maar dit zeg ik niet tegen haar. Pas achteraf bedenk ik alles wat ik had willen zeggen, maar manlief heeft het in 1 zin verwoord. “Een 35 weken zwangere vrouw, moet je niet overstuur maken!” En dat is het enige juiste antwoord tijdens dit kruisverhoor.

Dit is echt om ziek van te worden. Begrijp zo goed jullie frustratie en onmacht. Gooi het er maar een keer uit want er moeten nu echt antwoorden komen op jullie vragen. Dit is echt te erg voor woorden. Ik hoop zo voor jullie dat je alsnog een prettige arts treft als het moment daar is die je dan helpt en waar je achteraf niet ‘kutdokter’ hoeft te zeggen. Hou jullie taai en geef babygirl een knuffeltje van mij. En voor jullie allebei een hele grote knuffel want dat verdienen jullie.



gabstar25 says:

Dankjewel lieve Riet, wat snap je het toch weer goed! Antwoorden zullen ze ons niet geven, wel verwijten ze de vragen in onze ogen. We geven zelf dan maar de antwoorden 🙂 Beetje leiding nemen, maar het is echt te gek voor woorden. Nooit verwacht van een academisch ziekenhuis. Bij wie weet baby nr. 2 misschien maar over op ander ziekenhuis, maar je weet niet of het daar beter gaat. Erg benieuwd hoe het met jou gaat! Knuf



jose says:

zo ga je toch niet met mensen om zeg, jullie hebben toch recht op antwoorden en niet op die flauwe opmerkingen. sterkte er maar weer mee meis



gabstar25 says:

Hi Jose, dankjewel voor je steunende bericht! Die flauwe opmerking, vond de gyn heel legitiem geloof ik. Alsof je elk scenario kan indekken. Als je gezond bent kan er ook van alles gebeuren. Natuurlijk zijn wij meer voorbereid m.b.t. netwerk inschakelen, maar dit had ik echt niet verwacht bij week 35, terwijl we al sinds 2011 er lopen voor dit vraagstuk. Hoe gaat het met jou?



Tanja says:

IDD, zo ga je niet met mensen om!! Succes de laatste 5 weken, met 37 weken mag de kleine meid komen, ik hoop dat zij er ook zo overdenkt, dat je niet langer naar deze kutdokter hoeft..



gabstar25 says:

Haha dankjewel Tanja! Ik hoop dat ze echt tot min. de uitreken datum blijft zitten 🙂



Leave a Reply

et cetera
