Daily life with Complex Regional Painsyndrome CRPS











{August 11, 2013}   In tijden van revalidatie

ShewillbelovedStap voor stap revalideer ik en beklim ik de grote revalidatie berg. De berg omhoog en erna lig ik in het dal, maar ik moet. Ik moet mobiel worden om voor Aviya te zorgen en om met haar naar de VUMC te kunnen lopen. Dit gevecht kost mij zoveel dat ik helaas na een maand nog altijd geen kraambezoek kan ontvangen, ook al staan de rijen te dringen om Aviya te mogen ontmoeten. En dat snappen wij, want wat is ze leuk! En wat heeft dat hele kleine baby lijfje het dagelijks zwaar. Waarschijnlijk ‘verborgen reflux’ zwaar. Zeker weten doen we dat nog niet, want het is verborgen, die reflux en daarom moeten we naar het ziekenhuis. Het klepje tussen maag en slokdarm sluit niet goed en ze spuugt, maar dat zien we niet. Niet omdat ze netjes in de wc spuugt, maar omdat het spugen ‘verborgen’ is. Het komt er niet uit, maar het zit er wel in en wat erin zit komt omhoog. Dat maakt haar slokdarm ruw en schaal en dat zorgt voor de nodige uurtjes krijsen, gepaard met hevige buikkramp. Voor Aviya is bezoek dan ook nog te overprikkelend en waken we ervoor dat de prikkels op een dag laag blijven. En niet alleen voor Aviya. Geluiden anders dan van de baby, trillingen, de wind en fel licht, verdragen kan mijn lijf het nauwelijks in deze tijden van revalidatie. De pijnen schieten omhoog, maar de medicatie blijft laag. Ik heb geen keus, want ik wil dat de medicatie de komende jaren nog blijft werken. Het is geen wondermiddel, het werkt zelfs bijna nauwelijks,maar het is het enige wat ik heb om te kunnen functioneren binnen de dagelijkse begrenzingen. En die begrenzing was tijdelijk even flink weg, in de periode in het ziekenhuis, maar ook thuis in verband met alle zorg die er was. Nu ik weer wat zelfstandiger ben binnenshuis, heb ik weer een beetje vrijheid terug. Vooral mentaal. Niet meer afhankelijk hoeven zijn van wanneer iemand mijn katheter kan legen en of ik nog genoeg thee heb naast mijn bed. Communiceren met alle lieve mensen die me helpen, zonder daadwerkelijk te hoeven praten, want praten geeft trillingen en trillingen geven pijn. Dan is een baby echt ideaal. Ik voer geen enkel goed gesprek, behalve over dat ze twee ogen heeft en blijdschap tonen als er een boertje uit komt. Ik wist niet dat je zo blij kan zijn met een luide boer. Mentale vrijheid en een baby die boert, wat een geluk!

Wanda says:

Blij dat je in ieder geval weer wat zelfstandigheid terug hebt. En dat Aviya zo’n mooi meisje is.

Ik hoop dat de rest van de ellende snel weg is. Wat rust is jullie nu wel gegund.

Knufff



Gaby says:

Heel veel kracht en geluk samen..!



Meis says:

He meissie, je kent mij niet en ik kwam toevallig op je blog terecht. Als moeder van een jongetje (die alweer bijna 2 wordt) weet ik hoe erg het is om je kindje te zien lijden… Hebben ze nog geen medicatie voor je kleintje voorgeschreven? Mijn kleine lieverd had ook (eerst verborgen) reflux en hij gilde het uit van de pijn. De medicatie hielp bij ons heel goed. Darmkramp is ook vreselijk, daar zijn wat homeopatische dingetjes voor te krijgen. Enige wat ik je kan vertellen is dat ze vaak met een aantal maanden er aardig overheen gegroeid zijn… GELUKKIG! Mijn kleine was een maand of 3 toen alles een stuk rustiger werd.

Daarnaast wat erg om te horen hoe jij de eerste weken met je kleintje door moet brengen (en dan met name doelend op jouw pijn!). Ik hoop dat je de kracht vindt om het uiterste uit deze tijd te halen en te genieten van deze bijzondere tijd.

Heel veel sterkte en super veel geluk voor jullie kleine, mooie meid.



gabstar25 says:

Hi Aiskonain!,
Bedankt voor je aardige reactie en welkom op mijn blog 🙂 We hebben inderdaad net medicatie gekregen, nog even afwachten. Enne, genieten doen we absoluut! We lachen ook wat af 🙂
Liefs, Gaby



Leave a Reply

et cetera
