Daily life with Complex Regional Painsyndrome CRPS











{May 20, 2015}   Flexibiliteit

1512747_324830790989588_1311366344_n

Flexibel zijn. Het is nogal een dingetje. Ik wil dolgraag en in mijn karakter waai ik met iedereen mee, met de herfstwind in Mei.

Dreumes
In de realiteit heb ik met hele andere dingen rekening te houden. Bijvoorbeeld hoeveel energie en pijn mijn lichaam heeft en of mijn dreumes weer om 5:00 uur wakker is. De thuiszorg komt om 8:00 uur, maar als ik zo vroeg wakker ben, dan kan ik onmogelijk die uren overbruggen om op de thuiszorg te wachten. Het lukt me niet in bed te blijven liggen door de pijn en om mijn dreumes non-stop te entertainen
. Ook al kom ik uit de entertainment business. Ik zou vrolijk willen opspringen uit mijn bed, maar die flexibiliteit he… De duizelingen, de pijn en waar is mijn energie om überhaupt de dag te beginnen? Ik moet die douche in en wel meteen. Dan maar niet wassen met zeep. Zo flexibel zijn we ook wel weer.


Trilvrij
Flexibel als ik was, sprong ik uit mijn bed, pakte mijn renschoenen en jogde in het park. Nu zoek ik naar een tussenstop in Amsterdam, om even te zitten. Maar zitten kan niet zomaar. Daar heb ik een goede fauteuil voor nodig, op een rustige plek, met een trilvrije vloer, zonder muziek, geluidvrij van hard klinkend servies, op de begane grond, drempelvrij. Zoiets bestaat nauwelijks in de buurt. Makkelijk? Nee. Onvindbaar? Kijk, daar komt mijn flexibiliteit dan om de windvrije hoek kijken.

In je hoofd
Die 
flexibiliteit zegt in mogelijkheden te denken en daar gaan we voor. Online zoek ik naar gelegenheden. Ik surf de foto’s af en check voor informatie. Als iets enigszins in de buurt komt, dan moet ik er naar toe. Op een tijd dat ik genoeg medicatie op heb om dat te kunnen lopen en op een moment dat het binnen Aviya’s ritme past. Zo flexibel ben ik ook wel weer. En als ik die plek dan heb gevonden, een andere plek dan mijn huis, dan laat ik het jullie direct weten. Dan schreeuw ik het zachtjes van de daken. Niet te hard, want anders is die plek ook niet meer rustig. Flexibiliteit, ik zeg: “Het zit allemaal in je hoofd!”


jolanda says:

Hallo Gaby.
Ik heb zo’n enorm ontzag voor jou!Bij mij zit de Dystrofie”alleen”in mijn armen en daar moet ik al zo veel rekening mee houden met de verzorging van ons zoontje Daan die vier en half jaar is.Vaak ben ik moedeloos van de pijn en beperkingen en weet als geen ander dat zoveel mogelijk ogelijk dingen gepland moeten worden en dan even vaak weer bij moet stellen, om gek van te worden!



gabstar25 says:

Hi Jolanda,
Wat onwijs lief van jou! Ik ken je niet, maar weet nu al dat ik ook respect heb voor jou, omdat crps verschrikkelijk is en je mama bent en ervoor gaat! Dat is zooooo knap! Ik hoor graag van je hoe je het allemaal managed!



Leave a Reply

et cetera
